Resepi Kerabu Mangga

on Khamis, Mei 29, 2014

Assalamualaikum,
Salam Sejahtera, Salam 1 Dunia.

Kerabu mangga atau kerabu pelam memang jadi kegemaran aku. Kalau dulu makan di kedai, selalu juga order somtam tapi kerabu buatan sendiri lebih puas makan. Suka hati nak buat berapa banyak yang penting ada pelamnya.

Aku biasa buat resepi ringkas sahaja dan tak pedas sangat. Kalau nak pedas, boleh tambah cabai melaka atau cabai burung yang halus tu..

Bahan kerabu:

1 biji mangga muda (lebih suka guna mangga mengkal -  kekuningan tu)- sagat memanjang
1/2 biji bawang besar - hiris halus.
3 tangkai cabai Melaka - hiris halus
Sedikit garam dan gula
Kacang tanah -  goreng dan tumbuk kasar
Ikan bilis -  goreng dan tumbuk kasar
Sos ikan (aku tak bubuh pun)

Gaulkan semua bahan dalam satu bekas. Sedia dihidangkan.
Selamat mencuba.
Ranking: 5

2 comments

29 Mei 2014 4:15 PTG

Sedapnya.. Saya pun suka kerabu mangga. Som tam pun suka. Nak2 yg byk kacang. Nak buat x larat sbb xde betik muda.

Haish terliur duk pk dua jenis kerabu ni

30 Mei 2014 12:24 PTG

Tak pernah makan lagi kerabu mangga..tapi kerabu buah macang dah makan..semalam jer..memang best..hehe..nanti akak leh cuba la sendiri masak kerabu macang....

Catat Ulasan

Terima kasih kerana mengunjungi Teratak Usang serta meninggalkan komen di sini

 
© TERATAK USANG All Rights Reserved