Kipas Siling

on Khamis, Jun 21, 2012

Assalamualaikum,
Salam Sejahtera, Salam 1 Dunia.
Sudah setahun lebih akhirnya ruang tamu sudah dipasang dengan kipas baru. Nama saja kerja dengan TNB tapi kipas di rumah dibiarkan tak berpusing. Bukan salah my hubby.

Tahun lepas, sedang aku menonton tv, terbau sesuatu sedang hangit. Jengok ke dapur, semua dapur sedang off, iron di bilik tamu pun dalam keadaan off. Tiba-tiba terlihat sedikit asap dekat meter kipas siling. Cepat-cepat aku tutup fius. Takut pun ada kalau-kalau terkena kejutan elektrik. Dah tak berani nak buka apabila sudah bau hangit.

Hubby aku cuba tukar benda yang terbakar tu pun tak berjaya sehingga la anak saudara datang dari kampung dan memetik fius tersebut, terus meter kipas meletup. Semalam, tuan rumah datang untuk cat pintu pagar. Aku pun khabarkan sekali tentang kipas yang rosak tu. Segera dia panggil wiring untuk baiki kipas yang rosak. Memang bagus betul tuan rumah ni. Tindakan segera.

Setelah aku terangkan masalah kipas tersebut, pekerja wiring pun datang untuk jalankan tugasnya. Aku rasa cina ni tak faham apa yang aku terangkan. Masalah ni bukan berpunca dari suiz, meter atau kipas. Hubby aku dah baiki semua tu tapi tak jalan jugak. Pekerja tu pun kata suis rosak dan tukar suis kipas yang tak ada kena mengena dengan kerosakan kipas. Aku biarkan je sebab semua kos penyelenggaraan ditanggung oleh tuan rumah. Dapat la guna barang baru. Dia tukar pulak meter kipas, pun kipas masih tak berjalan. Kan aku dah kata tadi.......Tiba-tiba meletup 2 kali. Dia katakan pula bahawa kipas yang rosak. Lantak engkau la cina oi, nak tukar apa pun asalkan kipas tu berfungsi.

Maka, datang la pula kawannya membawa kipas baru. Setelah siap pasang, fius utama bidas ke bawah beberapa kali. Datang pula taukey merangkap bos mereka dan mengatakan wayar atas siling mungkin telah digigit oleh cik sitikus

Haaa...
Kan aku dah bagitau tadi. Buat penat je diorang tukar suis, meter dan kipas yang tak rosak. Akhirnya tugas mereka ditunda ke pagi esoknya sebab tak bawa tangga tinggi untuk naik ke siling rumah.

Kini, kipas ruang tamu sudah memulakan tugasnya. Boleh la kipas berkaki disimpan semula setelah lebih setahun berkhidmat untuk penghuni rumah.

Ranking: 5

22 comments

21 Jun 2012 4:34 PTG

hahaha.. macam pandai tp x pandai..
kerugian jenuh tuan rumah tanggung...kan?

21 Jun 2012 5:25 PTG

mana dorang nak dgr kata orang bodoh macam kita ni.

21 Jun 2012 5:45 PTG

aih hubby kerja tnb ya

21 Jun 2012 5:46 PTG

Mitos dari rakan2 berkata kipas jenis KDK adalah yang terbaik setakat ini

21 Jun 2012 6:26 PTG

dah tak panas dahh..

21 Jun 2012 11:35 PTG

kipas oh kipas, kipas satu benda yg sangat penting didalam rumah

22 Jun 2012 12:02 PG

ok la kalo tuan rumh tanggung semua kos..huhu

22 Jun 2012 12:08 PG

kikiki sepatutnya kerja tu simple jer...last2 dapat jugak yang baru yer :D

22 Jun 2012 12:51 PG

Bagi saya kontraktor tidak kompeten kerana gagal mengenal pasti punca sebenar kerosakan.

22 Jun 2012 7:36 PG

Mcm tulah adat dunia, tukang rumah tak boleh siapkan rumah sendiri, tukang gunting tak boleh gunting rambut sendiri....

22 Jun 2012 8:47 PG

musim panas, kalau kipas rosak buat hati jadi panas juga

22 Jun 2012 10:59 PTG

kan dah kata bukan sebab kipas
tak nak dengar cakap orang
haha

mereka memang nak cepat siap kerja je

23 Jun 2012 12:00 PG

@Sop Nama Saya
A'a, kesian pulak kat tuan rumah.

23 Jun 2012 12:01 PG

@azman
Ya la, buat tak tahu je kan...

23 Jun 2012 12:01 PG

@onlajer
Ya..hehe..

23 Jun 2012 12:02 PG

@onlajer
Ya ka? rasanya betul kot sebab di rumah pun guna kipas kaki KDK.

23 Jun 2012 5:30 PTG

tak pasal pasal dapat kipas baru ye..hehehe

26 Jun 2012 2:06 PG

salam..
bercerita kipas syiling nih
saya pun baru tukar yang dalam
bilik utama rumah saya..dulu
pakai Panasonic guna remote
cepat pulak rosaknya..sekarang
saya beli yang biasa KDK jenamanya
saya pasang sendiri je sebab
dah ada pendawaian lama

26 Jun 2012 8:36 PG

@Zulkbo zulkboCom
W'salam.
Ternyata KDK pilihan ramai.
Bagus la kalau pandai pasang sendiri, mudah je nak pasangkan tu.

26 Jun 2012 8:37 PG

@pipoq
ya la. Merasa juga kipas baru.

26 Jun 2012 8:38 PG

@tehr
Tuan rumah jugak yang sakit..

26 Jun 2012 8:38 PG

@DangGebu
Setuju. Memang betul pun.

Catat Ulasan

Terima kasih kerana mengunjungi Teratak Usang serta meninggalkan komen di sini

 
© TERATAK USANG All Rights Reserved