Resipi Burung Ayam-ayam Iza.

on Khamis, Februari 02, 2012

Assalamualaikum,
Salam Sejahtera, Salam 1 Dunia.

Jika saudara Ozzy boleh buat Tom Yam Ozzy, aku pun ada cipta resipi sendiri juga atau lebih dikenali sebagai resipi campak-campak (ikut stail Chef Wan). Sebab tu aku tak tau nak letak nama pada resipi ni.

Aku up date dulu resipinya di sini. Jangan ditanya tentang rasanya kerana aku sendiri belum rasa lagi (ketika entry ini ditaip) resipi burung ayam-ayam campak-campak. Aku kurang sikit makan burung ni sebab rasa kasihan yang teramat mendalam (cewahh..) pada makhluk Allah yang satu ini. Sebab tu juga aku tak rasa lagi enak atau tidak.


Bahan-bahannya:
2 ekor burung ayam-ayam (kerat 4) - gaulkan dengan garam dan kunyit.
1 ulas bawang besar (hiris)
1-2 biji cili merah (hiris) - aku gantikan dengan cili benggala sebab cili merah tak ada.
4-5 tangkai cili padi (cabai Melaka dibelah 2) - nak lagi pedas, boleh tambah lagi.
2 ulas bawang putih (tumbuk)
3 ulas bawang merah (tumbuk)
2 sudu kecil lada hitam (tumbuk)
1 inci halia (tumbuk)
air dan minyak.
Garam secukup rasa.

Caranya:
1. Panaskan minyak, goreng burung ayam-ayam sederhana garing dan ketepikan.
2. Tumis bahan yang ditumbuk hingga bau aromanya.
3. Masukkan sedikit air. Biar mendidih seketika dan masukkan burung ayam-ayam. Biarkan burung menjadi sedikit lembut.
4. Masukkan bahan hirisan serta garam. Gaul rata hingga semuanya sebati. 
5. Boleh hidangkan.

Tak tau mana nak cari burung ayam-ayam? Tak kenal burung ayam-ayam? Mai tengok kat Teratak Senja. Kalau tak jumpa juga burung ayam-ayam, boleh belajar cara nak menjerat burung karuak wak-wak) dari Bro Benjy

Selamat mencuba.



Resipi Lain:

Ranking: 5

21 comments

2 Februari 2012 9:04 PG

Tentu sedap ni! :D

2 Februari 2012 9:13 PG

nampak sedap. tapi apa tu burung ayam2?

2 Februari 2012 9:22 PG

Sejenis burung la.
Cuba ke Teratak Senja atau google je,
mesti jumpa.

2 Februari 2012 9:28 PG

Wallahua'lam...

2 Februari 2012 9:48 PG

Saya cuba bayangkan bagaimana rupa burung Ayam-ayam ini.

2 Februari 2012 11:21 PG

Assalam iza..

amboi..macam tak puas hati je ni hehehe...
Burung wak-wak ni mmg dah berpuluh tahun tak jumpa..makan masa kecik-kecik dulu je masa kat kg..mmg sedap lebih kurang mcm puyuh rasanya

ni lagi resepi campak-campak ozzy hehe...
-->http://ozzy2u.blogspot.com/2011/04/bila-ozzy-ke-dapur.html

2 Februari 2012 11:49 PG

Mana nak dapat burung ayam-ayam sekarang ni?
Kalau tangkap sendiri adalah....

2 Februari 2012 12:35 PTG

saya sedang berimaginasi bentul fizikal burung ayam-ayam nie huhuhhhh

2 Februari 2012 3:44 PTG

Laa, tak pernah tengok jugak ka?

2 Februari 2012 3:48 PTG

W'salam..
he..he..tak ada la..
Sekarang ni memang payah nak jumpa burung ni, kat hutan je la. Itupun kakau masih ada.

Nanti saya terjah resipi tu..
Rasanya macam pernah baca dah..

2 Februari 2012 3:50 PTG

A'a..
hanya ada di kampung (<---sambil gigit jari)

2 Februari 2012 3:53 PTG

Tak pernah tengok jugak ke?
sejenis burung, bulu macam ayam,
lebih suka berjalan di dalam hutan,
kecik sikit dari ayam...cer google.

2 Februari 2012 3:59 PTG

Wah, sedap ni
Goreng biasa je pun sedap

2 Februari 2012 8:52 PTG

lama tak makan puyuh

3 Februari 2012 1:33 PG

Kalau tak salah burung ayam2 dan wak2 tak sama kan?selalu kawan dari kuala selangor bagi bila tiba musim tuai padi.

3 Februari 2012 3:21 PG

Memang tak sama. Bulu ayam-ayam warna coklat,kaki pendek,wak-wak hitam putih,kaki panjang sikit. Ada rezeki la tu dapat merasa.

3 Februari 2012 3:23 PG

Puyuh senang dapat kalau kat sini. Kat restoran berdekatan ada jual masakan puyuh.

3 Februari 2012 3:24 PG

Betul..

3 Februari 2012 8:53 PTG

salam..
ermm..tak pernah pula
makan burung ayam-ayam
ni..burung wak-wak erk?

8 Februari 2012 9:18 PG

W'salam..
Bukan nurung wak-wak,
ini burung ayam-ayam..

18 Januari 2014 9:20 PTG

Burung ayam-ayam ini merupakan spesis yang dilindungi mengikut Akta Hidupan Liar 1972, dan mereka yang menangkapnya boleh didenda sehingga RM3,000 atau dipenjara tiga tahun atau kedua-duanya sekali.

Catat Ulasan

Ruangan santai

 
© TERATAK USANG All Rights Reserved